UNITY IS STRENGTH
 
HomeCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
MaMmUu
Ahli Muker Tuler..
Ahli Muker Tuler..


Male
Number of posts : 6258
Age : 47
Location : Gong Badak
Registration date : 2009-01-04

PostSubject: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Sun Jun 21, 2009 11:17 am

Seorang doktor di Amerika Syarikat telah memeluk Islam kerana beberapa keajaiban yang ditemuinya dalam penyelidikannya. Dia amat kagum dengan penemuan tersebut, sehingga tidak dapat diterima oleh akal fikiran. Dia adalah seorang doktor neurologi. Setelah memeluk Islam, dia
amat yakin akan perubatan secara Islam dan dengan itu telah membuka sebuah klinik yang bertemakan "Perubatan Melalui Al-Qur'an". Kajian perubatan melalui Al-Qur'an membuatkan ubat-ubatannya berteraskan apa yang terdapat di dalam Al-Qur'an.

Di antara kaedah-kaedah yang digunakan termasuklah berpuasa, madu lebah, biji hitam (black seed) dan sebagainya. Apabila ditanya bagaimana dia tertarik untuk memeluk Islam,maka doktor tersebut memberitahu bahawa semasa beliau melakukan kajian urat saraf, terdapat
beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki oleh darah.Padahal setiap inciotak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal.

Setelah membuat kajian yang memakan masa, akhirnya beliau mendapati bahawa darah tidak akan memasuki urat saraf di dalam otak manusia melainkan pada ketika seseorang itu sedang sujud semasa mengerjakan sembahyang. Urat tersebut memerlukan darah hanya untuk beberapa sukatan yang tertentu sahaja. Ini bermaksud bahawa darah hanya akan memasuki urat tersebut mengikut kadar sembahyang waktu yang diwajibkan oleh Islam.

Begitulah keagungan ciptaan Allah. Jadi barang siapa yang tidak menunaikan sembahyang, akan otaknya tidak akan dapat menerima darah yang secukupnya untuk berfungsi secara normal.Oleh yang demikian, kejadian manusia ini sebenarnya adalah untuk menganuti agama Islam 'sepenuhnya' kerana sifat fitrah kejadiannya memang telah dikaitkan oleh Allah dengan agama-Nya yang indah ini.

Kesimpulannya:

Makhluk Allah yang bergelar manusia yang tidak bersembahyang, walau pun akal mereka berfungsi dengan secara normal tetapi sebenarnya dalam sesuatu keadaan mereka akan kehilangan pertimbangan dalam membuat keputusan yang normal.Justeru itu,tidak hairanlah jika manusia ini kadang kala tidak segan silu untuk melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan fitrah kejadiannya,walau pun akal mereka mengetahui bahawa perkara yang akan dilakukan itu adalah bersalahan dengan kehendak mereka. Inilah adalah kesan daripada ketidakupayaan otak mereka untuk mempertimbangkan akan perbuatan mereka itu secara lebih normal.Maka dengan itu tidak hairanlah timbulnya bermacam-macam gejala-gejala sosial masyarakat masakini. Dari itu, marilah kita bersama-sama mengambil ikhtibar daripada kisah di atas. Ambillah Islam secara menyeluruh dan bukannya secara berdikit-dikit.

_________________
Kadangkala ALLAH hilangkan sekejap matahari...Kemudian DIA datangkan pula guruh & kilat...
Puas kita menangis,mencari di manakah matahari !Rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita PELANGI YANG INDAH..."

"Sebaik-baik manusia adalah orang yang bermanafaat bagi manusia dan seburuk manusia orang yang membahayakan manusia"
Back to top Go down
View user profile
sekut_meri
Ahli Aktif
Ahli Aktif


Number of posts : 125
Age : 35
Registration date : 2009-04-20

PostSubject: jom kita solat...   Sun Jun 21, 2009 1:24 pm

moral nyer.....JANGAN TINGGAL SOLAT....
Back to top Go down
View user profile
MaMmUu
Ahli Muker Tuler..
Ahli Muker Tuler..


Male
Number of posts : 6258
Age : 47
Location : Gong Badak
Registration date : 2009-01-04

PostSubject: Re: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Sun Jun 21, 2009 1:38 pm

sekut_meri wrote:
moral nyer.....JANGAN TINGGAL SOLAT....

SOLAT ITU TIANG AGAMA...SAPA YANG TIDAK MENGERJAKAN SOLAT,SEOLAH-OLAH DIA MERUNTUHKAN AGAMA.TAKBIIIIIIR...

_________________
Kadangkala ALLAH hilangkan sekejap matahari...Kemudian DIA datangkan pula guruh & kilat...
Puas kita menangis,mencari di manakah matahari !Rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita PELANGI YANG INDAH..."

"Sebaik-baik manusia adalah orang yang bermanafaat bagi manusia dan seburuk manusia orang yang membahayakan manusia"
Back to top Go down
View user profile
bobo7448
Ahli Aktif
Ahli Aktif


Male
Number of posts : 130
Location : masjid kusza, gong badak
Registration date : 2009-01-01

PostSubject: Re: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Sun Jun 21, 2009 3:36 pm

aminnnnn.............dapat satu ilmu ari nie.
Back to top Go down
View user profile
MaMmUu
Ahli Muker Tuler..
Ahli Muker Tuler..


Male
Number of posts : 6258
Age : 47
Location : Gong Badak
Registration date : 2009-01-04

PostSubject: Re: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Sun Jun 21, 2009 9:42 pm

SAMPAIKANLAH PULA KEPADA ORANG LAIN...

SEMBAHYANGLAH KAMU SEBELUM KAMU DISEMBAHYANGKAN...
SESUNGGUHNYA SOLAT ITU DAPAT MENCEGAH PERKARA YANG MUNGKAR...

_________________
Kadangkala ALLAH hilangkan sekejap matahari...Kemudian DIA datangkan pula guruh & kilat...
Puas kita menangis,mencari di manakah matahari !Rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita PELANGI YANG INDAH..."

"Sebaik-baik manusia adalah orang yang bermanafaat bagi manusia dan seburuk manusia orang yang membahayakan manusia"
Back to top Go down
View user profile
abe
Official DISC Marshall


Male
Number of posts : 427
Age : 44
Location : Kuala Terengganu
Registration date : 2009-06-14

PostSubject: Re: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Wed Jul 22, 2009 5:36 pm

Kena nanyi lagu nasyid:

"Rukun Islam Lima perkara.....marilah kita mengerjakannya"

Lagu lain pulok:

"Sepohon kayu daunnya rimbun, lebat bunganya serta buahnya, walaupun hidup seribu tahun, kalau tak sembahyang apa gunanya."

Nota: Soalan-soalan yang akan ditanya selepas mati oleh malaikat didalam lubang kubur semuanya ada kaitan solat...kalau tak solat mmg sure xleh nok jawab tooooowwwwwwww!
Back to top Go down
View user profile
MaMmUu
Ahli Muker Tuler..
Ahli Muker Tuler..


Male
Number of posts : 6258
Age : 47
Location : Gong Badak
Registration date : 2009-01-04

PostSubject: Re: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Thu Jul 23, 2009 11:42 am

SEMBAHYANGLAH KAMU SEBELUM KAMU DISEMBAHYANGKAN...

_________________
Kadangkala ALLAH hilangkan sekejap matahari...Kemudian DIA datangkan pula guruh & kilat...
Puas kita menangis,mencari di manakah matahari !Rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita PELANGI YANG INDAH..."

"Sebaik-baik manusia adalah orang yang bermanafaat bagi manusia dan seburuk manusia orang yang membahayakan manusia"
Back to top Go down
View user profile
abe
Official DISC Marshall


Male
Number of posts : 427
Age : 44
Location : Kuala Terengganu
Registration date : 2009-06-14

PostSubject: Re: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Thu Jul 23, 2009 6:04 pm

Kita pakat wat ke solat pulok, nok dok?
Back to top Go down
View user profile
MaMmUu
Ahli Muker Tuler..
Ahli Muker Tuler..


Male
Number of posts : 6258
Age : 47
Location : Gong Badak
Registration date : 2009-01-04

PostSubject: Re: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Sat Jul 25, 2009 1:52 pm

abe wrote:
Kita pakat wat ke solat pulok, nok dok?

apa maksud abe towwww?

_________________
Kadangkala ALLAH hilangkan sekejap matahari...Kemudian DIA datangkan pula guruh & kilat...
Puas kita menangis,mencari di manakah matahari !Rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita PELANGI YANG INDAH..."

"Sebaik-baik manusia adalah orang yang bermanafaat bagi manusia dan seburuk manusia orang yang membahayakan manusia"
Back to top Go down
View user profile
abe
Official DISC Marshall


Male
Number of posts : 427
Age : 44
Location : Kuala Terengganu
Registration date : 2009-06-14

PostSubject: Re: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Sun Jul 26, 2009 9:04 am

abe wrote:
Kita pakat wat ke solat pulok, nok dok?

salloh sokmo abe taip....laju bedooh laluuu lah tu, terbabas sokmo!

KEM SOLAT LOR!

Ko guano tuan president?
Back to top Go down
View user profile
bud92
MEDIA
MEDIA


Male
Number of posts : 2468
Registration date : 2008-12-19

PostSubject: Re: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Sun Jul 26, 2009 9:32 pm

Mintak denang set untuk kursus pendek kem bestari solat towwwwwwwwwww !
Back to top Go down
View user profile
abe
Official DISC Marshall


Male
Number of posts : 427
Age : 44
Location : Kuala Terengganu
Registration date : 2009-06-14

PostSubject: Re: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Sun Jul 26, 2009 10:14 pm

Byk ahli2 Tec termasuk kawe confiuz bab solat nih, terutamanya bab solat jamak & qasar.
Back to top Go down
View user profile
bud92
MEDIA
MEDIA


Male
Number of posts : 2468
Registration date : 2008-12-19

PostSubject: Re: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Sun Jul 26, 2009 11:41 pm

Molek2 towwwww!
Back to top Go down
View user profile
ameruldaniel
Ahli Aktif
Ahli Aktif


Male
Number of posts : 207
Age : 36
Location : LEMBAH BIDONG
Registration date : 2009-06-29

PostSubject: Re: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Mon Jul 27, 2009 2:09 am

...bermusafirlah kamu ke mana saja yang kamu kehendaki di atas bumi Allah ini... supaya kamu dapat berfikir (bagi mereka yang tahu menggunakan akal fikirannya) tanpa kamu melupakan akan Tuhan Penciptamu...
Back to top Go down
View user profile
abe
Official DISC Marshall


Male
Number of posts : 427
Age : 44
Location : Kuala Terengganu
Registration date : 2009-06-14

PostSubject: Re: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Mon Jul 27, 2009 8:40 am

Kehadiran ke kem solat adalah WAJIB kepada semua ahli2 TEC dann terbuka kpd semua yg berminat, ke guana?
Tuan President adalah antara 3 ahli panel yg dijemput memberi penerangan berkaitan solat jamak & qasar.
Ahli panel kedua...JEF, ahli panel ke 3...Pok Aziz!!!
Bud jd Pengerusi Majlis Halaqah di TEC, ditaja oleh beras Faiza Tajmahal. Very Happy
Back to top Go down
View user profile
MaMmUu
Ahli Muker Tuler..
Ahli Muker Tuler..


Male
Number of posts : 6258
Age : 47
Location : Gong Badak
Registration date : 2009-01-04

PostSubject: Re: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Mon Jul 27, 2009 11:25 am

abe wrote:
Kehadiran ke kem solat adalah WAJIB kepada semua ahli2 TEC dann terbuka kpd semua yg berminat, ke guana?
Tuan President adalah antara 3 ahli panel yg dijemput memberi penerangan berkaitan solat jamak & qasar.
Ahli panel kedua...JEF, ahli panel ke 3...Pok Aziz!!!
Bud jd Pengerusi Majlis Halaqah di TEC, ditaja oleh beras Faiza Tajmahal. Very Happy

molek jugok deh..nanti diusahakan.kita panggil panel jemputan lah...kawe mammuu ado.
beras faiza janji hok baru ni dok bui lagi...hehehehe

_________________
Kadangkala ALLAH hilangkan sekejap matahari...Kemudian DIA datangkan pula guruh & kilat...
Puas kita menangis,mencari di manakah matahari !Rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita PELANGI YANG INDAH..."

"Sebaik-baik manusia adalah orang yang bermanafaat bagi manusia dan seburuk manusia orang yang membahayakan manusia"
Back to top Go down
View user profile
ameruldaniel
Ahli Aktif
Ahli Aktif


Male
Number of posts : 207
Age : 36
Location : LEMBAH BIDONG
Registration date : 2009-06-29

PostSubject: Re: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Mon Jul 27, 2009 1:35 pm

agok2 bile kem ni nok buat abe...
Back to top Go down
View user profile
abe
Official DISC Marshall


Male
Number of posts : 427
Age : 44
Location : Kuala Terengganu
Registration date : 2009-06-14

PostSubject: Re: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Tue Jul 28, 2009 9:20 am

abe bui cadangan je Very Happy nanti masuk meeting dulu scratch scratch scratch scratch scratch
Back to top Go down
View user profile
MaMmUu
Ahli Muker Tuler..
Ahli Muker Tuler..


Male
Number of posts : 6258
Age : 47
Location : Gong Badak
Registration date : 2009-01-04

PostSubject: Re: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Tue Jul 28, 2009 11:33 am

tp kalau setakat kita 6 ore jah...buang maso.
3 orang ahli panel...1 orang jadi MC...2 orang jadi pendengar.
ke guaner? scratch scratch scratch

_________________
Kadangkala ALLAH hilangkan sekejap matahari...Kemudian DIA datangkan pula guruh & kilat...
Puas kita menangis,mencari di manakah matahari !Rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita PELANGI YANG INDAH..."

"Sebaik-baik manusia adalah orang yang bermanafaat bagi manusia dan seburuk manusia orang yang membahayakan manusia"
Back to top Go down
View user profile
abe
Official DISC Marshall


Male
Number of posts : 427
Age : 44
Location : Kuala Terengganu
Registration date : 2009-06-14

PostSubject: Re: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Tue Jul 28, 2009 11:59 am

MUKA TULLER! Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy
Back to top Go down
View user profile
MaMmUu
Ahli Muker Tuler..
Ahli Muker Tuler..


Male
Number of posts : 6258
Age : 47
Location : Gong Badak
Registration date : 2009-01-04

PostSubject: Re: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Tue Jul 28, 2009 12:19 pm

gitulah seadanya.... Sad Sad Sad

_________________
Kadangkala ALLAH hilangkan sekejap matahari...Kemudian DIA datangkan pula guruh & kilat...
Puas kita menangis,mencari di manakah matahari !Rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita PELANGI YANG INDAH..."

"Sebaik-baik manusia adalah orang yang bermanafaat bagi manusia dan seburuk manusia orang yang membahayakan manusia"
Back to top Go down
View user profile
ameruldaniel
Ahli Aktif
Ahli Aktif


Male
Number of posts : 207
Age : 36
Location : LEMBAH BIDONG
Registration date : 2009-06-29

PostSubject: Re: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Wed Jul 29, 2009 4:08 pm

...huhuhu... Sleep
Back to top Go down
View user profile
MaMmUu
Ahli Muker Tuler..
Ahli Muker Tuler..


Male
Number of posts : 6258
Age : 47
Location : Gong Badak
Registration date : 2009-01-04

PostSubject: Re: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Wed Jul 29, 2009 9:29 pm

alih2 kita jugok jadi pok pandir...mu ceramoh aku dengar aku ceramoh mu dengar.

_________________
Kadangkala ALLAH hilangkan sekejap matahari...Kemudian DIA datangkan pula guruh & kilat...
Puas kita menangis,mencari di manakah matahari !Rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita PELANGI YANG INDAH..."

"Sebaik-baik manusia adalah orang yang bermanafaat bagi manusia dan seburuk manusia orang yang membahayakan manusia"
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar   Today at 11:00 am

Back to top Go down
 
Kisah Benar Untuk Dijadikan Ikhtibar
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» L\F Heavy Duty Givi bracket for R150
» Luton box body for Hijet pick up.
» For Sale: Factory Black LE wheels and 26" Baja Cross - 280 miles
» Suzuki King Quad 750 Service Manual
» anyone free on wed noon to thu afternoon? wanna game in batam?

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Darul Iman Scooter Club :: Surau DISC :: Kisah-kisah Teladan-
Jump to: